Kend dine hormoner

Det store online-kursus

om hormoner, stress, detox, anti-inflammatorisk kost – og sammenhængen imellem det hele

Få styr på hormonerne
– hele vejen rundt!

Næste holdstart søndag den 20. september

Det handler om mere end kost og ernæring. Det handler om at sætte ind på mange områder samtidig. Fordi det virker.

Anette Paulin, kursusleder

Undervisere: Anette Paulin, Iben Foxby, Jane Borlev, Helle Læssøe

Hormoner og helbred

Hormonerne i din cyklus. Hormonerne omkring overgangsalderen – og efter overgangsalderen. Hvilken livsfase, du end er i, får du viden og redskaber til at rette op på balancen.

Kost og hormoner

Tarmfloraen, mikrobiomet, er nøglen til vigtige omdannelser af hormonerne. Du får masser af viden og lækre opskrifter, som sikrer dig en sund fordøjelse og en optimal hormonbalance.

Hormoner og psyke

Hormonerne er et bindeled mellem sind og krop. Få redskaberne til at give slip på det, der belaster dig, finde roen og skabe en hverdag i sund balance.

Et hjem uden gift

Guide til mad, tøj, møbler, rengøring, pleje og make-up uden hormonforstyrrende stoffer – og sikker detox, baseret på forskningen.

Sund hele livet

Forskningen viser, at en lang række lidelser har at gøre med ubalance i hormonerne. “Kend dine hormoner” giver dig redskaberne til at forstå og genkende ubalancerne i alle livets faser til glæde for dig selv og din familie – og som behandler får du masser af ny viden og værktøjer til gavn for dine klienter.

Indsigt i anti-inflammatorisk kost og ernæring, stresshåndtering, hormonerne i cyklus og omkring overgangsalderen, hormonernes betydning for mænd og redskaberne til at sørge for et trygt hjem uden skadelig kemi. Vi arbejder på et grundlæggende niveau, der vil gøre dig i stand til at sætte effektivt ind mod problemer som manglende fertilitet, overvægt, svær PMS og overgangsalderens symptomer, og din indsats vil kunne forebygge alvorlige sygdomme som knogleskørhed, brystkræft og demens.

Vi har samlet eksperterne, som både kan undervise og inspirere

Anette Paulin

Leder af NHT-uddannelsen, forfatter til “Naturlig hormonterapi.”

Iben Foxby

cand.scient. i human ernæring, forfatter til “Rundt om sundhed.”

Helle Læssøe

sygeplejerske, Master Coach

Jane Borlev

professionsbachelor i ernæring og sundhed

" 'Kend dine hormoner' har fået mig til at ændre mit liv radikalt, og jeg har aldrig haft det bedre. Bedre søvn, højere grad af vågenhed og mere glæde. Et helt fantastisk kursus. "
Lene Crispin
ergoterapeut

Det får du med "Kend dine hormoner"

  • Ugentlige videoer, e-bøger og podcasts, som du kan tilgå på computer, tablet og mobil
  • Gør-det-selv-guides, så du fra dag ét kan gå i gang med at bruge den viden, du får, i praksis
  • Mulighed for personlig vejledning i fb-gruppen under hele forløbet
  • Forståelse for de vigtige sammenhænge mellem hormonbalance, kost, psyke og livsstil
  • Praktiske tips, som du kan indføre skridt for skridt i løbet af de 14 uger
  • En personlig journal, hvor du kan følge dine fremskridt
  • Adgang til alt materiale resten af livet
  • Høj kvalitet og faglig ekspertise

Du får et kursus, der er RAB-godkendt som efteruddannelse, jf. gældende regler for opretholdelse af RAB-registrering.

Prisen for hele forløbet er 3600,-
Du har mulighed for at betale i 3 rater – det koster ikke ekstra. Gå til ratebetaling her.

Med over 200 videoer, e-bøger og podcasts får du viden og værktøjer til alle områder, der er vigtige for din sundhed – viden, som du og dine nærmeste vil få glæde af resten af livet. 

Kend dine hormoner - det sker i de 14 uger

Vi starter kurset lidt usædvanligt med fokus på et enkelt område, nemlig stress. Vi skal se på stress-hormonet cortisol og dets virkninger i kroppen, og du får en stresstest, som kan fortælle dig, hvor stressramt du er. Mange har i dag et højt stressniveau, og det gør det meget svært at opnå en optimal hormonbalance. Stress gør det også svært at få overskud til at skabe de forandringer, man har lyst til og brug for i sin hverdag. De øvelser, du får i uge 1, kan hjælpe dig til at få overskud til at skabe de forandringer, du ønsker. Stress går også hårdt ud over vores fordøjelse, og derfor får vi ikke den gavn af at spise sundt, som vi kunne få, fordi vi ikke kan hente næringsstofferne ud af maden. I denne uge og løbende gennem kurset får du øvelser og redskaber, som kan sænke stressniveauet. Du får allerede i uge 1 meget at vælge imellem, så du kan finde det, der passer til netop dig.

Nu tager vi fat på noget meget centralt, når det gælder sundhed – nemlig kosten. Iben Foxby, der har skrevet “Rundt om sundhed” med kostråd baseret på den nyeste forskning, præsenterer viden og opskrifter, som bringer dig på den sikre vej til et stabilt blodsukker. I stedet for at diktere en bestemt kur giver hun dig de basisprincipper, som sikrer dig en anti-inflammatorisk kost og forhindrer diabetes, så du selv kan vælge den mad, du holder mest af, ud fra den viden, du får.

I uge 2 får du også et skema, som du kan bruge til at finde ud af, hvor netop du har brug for at sætte ind, når det handler om frugtbare kostforandringer. At lægge det hele om på én gang går sjældent godt. Skridt for skridt er strategien, og det er så meget nemmere at indføre forandringer, hvis man ved, hvor det først og fremmest betaler sig at sætte ind, så man kan se resultater i en fart.

Har du for lidt mavesyre? Det er der rigtig mange, der har, men symptomerne er næsten de samme som for meget mavesyre, så det kan være svært at kende forskel. Går du til lægen, vil du ofte få udskrevet medicin, der hæmmer mavesyren, og det kan være det stik modsatte af, hvad du har brug for. Den test, der følger med i uge 2, giver dig en vurdering af, om du har for lidt mavesyre.

Under hormoner skal vi høre mere om konsekvenserne af cortisol-ubalance – og vi skal se på hormonernes omdannelse, og hvordan de er afhængige af hinanden.

Til gavn for en mere stressfri hverdag fortsætter vi med en introduktion af mindfulness – et udbredt og effektivt redskab, der hjælper dig til at komme til stede og finde den ro, du har brug for.

Er der situationer, hvor du føler dig usikker på dig selv – føler, at du ikke er god nok? Det rammer nok os alle, og sammen med Anette får du en øvelse til at give slip på den følelse.

I denne uge ser vi på balancen mellem hormonerne, og vi ser på den usynlige fjende: fremmed-østrogenerne, også kaldet de hormonforstyrrende stoffer. Hvad gør de, og hvordan får vi dem i os? Anette følger også op på cortisol og fortæller om en række kosttilskud, som kan være en fordel at tage, hvis din krop er blevet “drænet” af for meget cortisol.

Ekstra vitaminer og mineraler kan spille en vigtig rolle som værn mod stress og ubalancer. I uge 3 får du en særlig video om C-vitamin, hvor Anette går i dybden med de seks forskellige typer af C-vitamin, og hvordan de doseres i forskellige situationer.

Du får også en e-bog om, hvad du skal se efter, når du skal købe kosttilskud af ordentlig kvalitet. Skal det være magnesium chlorid eller magnesium citrat? Der er rigtig mange faldgruber på det område, og det kan være svært at gennemskue, hvad der er fakta, og hvad der bare er floskler.

Jane Borlev introducerer temaet “Giftfri livsstil”, hvor vi i de næste uger vil komme hele vejen rundt i jagten på at udrydde skadelig kemi og hormonforstyrrende stoffer fra vores hverdag – personlig pleje, makeup, tøj og sengetøj, rengøringsmidler, køkkengrej, drikkevand – alt vil blive sat under lup.

I uge 4 tager vi tyren ved hornene med et af de sværeste områder overhovedet, nemlig makeup. Hvorfor er det særlig svært at have med at gøre? Fordi der ikke findes de samme reguleringer, som der findes i fødevarer – vidste du f.eks., at man må kalde en makeup “økologisk”, hvis blot 10% af indholdet er økologisk? Resten har i princippet lov til at være skadelig kemi. Så begreber som “naturlig” eller “økologisk” rummer ingen garantier i den verden.
Og dog kan man være sikker på, at den makeup, den deodorant og den barberskum, man bruger, bliver optaget i kroppen – og endda direkte i blodbanen, hvor den undslipper den frasortering og udskillelse, som fordøjelsessystemet ellers kan levere. Så hvordan får man fat i makeup, der ikke indeholder giftstoffer? Det får du konkrete svar på i denne uge, og Jane Borlev viser dig, hvordan du kan lave dine egne giftfri plejeprodukter.

Vi har også et interview med Tanja Gregersen, som er medskaber af den første svanemærkede makeup-serie herhjemme.

Når det gælder hormoner skal vi høre om den vigtige balance mellem østrogen og progesteron – og hvordan fremmedøstrogenerne blander sig i den. Du får også en grundig vejledning i regler for indkøb af hormoner samt links til lovligt indkøb.

Nu skal vi have dine tarme i topform! Iben Foxby fortæller om alt det, der påvirker vores fordøjelse – og giver uvurderlige tips til, hvordan du får “tarme med charme”. Ja, det er blevet et populært emne – og med rette, fordi en god fordøjelse er så vigtig for, at vi (og vores hormoner) kan få glæde af de næringsstoffer, vi indtager – og for vores velbefindende i det hele taget. I uge 5 bliver du klogere på, hvor det virkelig betaler sig at sætte ind, så du kan finde vej i et ellers vældig kompliceret emne.

Overvægt er blot en af de lidelser, der har at gøre med for meget østrogen, og som er i stærk stigning i disse år. Det skyldes bl.a. fremmedøstrogenerne – også kaldet de “hormonforstyrrende” stoffer. De kan gøre det meget svært at tabe sig, selv om man motionerer og spiser efter alle de rigtige kostprincipper. Men fremmedøstrogener som dioxin og PCB nøjes ikke med høfligt at banke på og spørge “Må vi have lov til at forstyrre?” De overtager hele butikken, hvis de kan få lov til det. Hvordan stopper du invasionen? Anette Paulin udpeger de værste syndere blandt fremmedøstrogenerne.

Vi kommer virkelig meget rundt i denne uge – fra østrogendominans til citron mod afkalkning.

Østrogen-dominans er en af de meget udbredte ubalancer i vore dage – hvorfor er det så udbredt, og ikke mindst: Hvad kan man gøre ved det? Det vil Anette Paulin fortælle om i denne uge.

Der er både synlige og usynlige tegn på udbrændthed – Helle Læssøe beskriver dem og demonstrerer en øvelse, der kan hjælpe med at give ro i hverdagen: 4-7-8-teknikken. Anette guider dig i en EFT-session: “Jeg har tid nok”.

Jane Borlev går på detektivarbejde i rengøringsmidlerne og viser vej til rengøring uden skadelig kemi. Hvorfor bruge rengøringsmidler, der er fyldt med snavs?

I denne uge er der også en ekstra bonus: Anette har lavet en e-bog om levende lys. Hvor skadelige er de, hvad skal man vælge – og hvad skal man gå efter, hvis man vil bruge det “røgfri” alternativ: LED-lys?

Vi gør meget ud af kost-emnet i uge 7: Iben fortæller om proteinerne, der er kroppens byggesten, og om en proteinrig kost inspireret af middelhavslandene. Hun viser, hvordan man kan lave sin egen, sprøde mysli til en frugtsalat – og så starter vi opskrifts-samlingen, hvor Iben i første e-bog giver opskrifter på morgenmad, frokost og brød. Du får også gode råd til, hvordan du kommer videre med at skabe din egen personlige kostplan.

Anette tager fat på “det intelligente hormon” – progesteron, og fortæller bl.a. om, hvad dette hormon betyder for mænd – og hvorfor mænds hormonbalance på en vis måde er mere sårbar end kvinders.

På stress-siden præsenterer Helle kontrol-cirklen – hvornår skal man gribe tøjlerne, og hvornår skal man give slip? – og Anette fører dig igennem en øvelse, der kan bruges i hverdagen, når du føler dig overvældet af for meget ansvar.

I uge 8 fortsætter Anette gennemgangen af “hormonernes førsteviolin”, progesteron. Hvordan foregår produktionen af progesteron hos kvinder, og hvad kan gå galt? er temaet i den første video, mens video 2 tager fat på spørgsmålet om progesteronmangel: Hvad kan man gøre ved det? Her er forslag til både mænd og kvinder.

Og så handler det ellers i høj grad om at skaffe sig fødevarer uden giftstoffer her i uge 8. De fleste af os vil gerne vælge økologien til. Men der er også nogle problemer ved det. Selv om priserne er faldet i takt med økologiens succes, så er der stadig områder, hvor det er dyrt at vælge økologisk, ikke mindst når det gælder kød. Kød er, på trods af sit dårlige ry, stadig en vigtig kilde til proteiner og visse vitaminer og mineraler. I denne uge giver Anette en række tips til, hvordan du får billigere økologi, både som vegetar og kødspiser.

Men hvilke garantier har man så, når man vælger økologisk? Mange vil sikkert mene, at man er sikker på at undgå sprøjtegifte – men så enkelt er det desværre ikke. Anette ser på kravene til økologiske fødevarer – og de begrænsninger og kompromiser, der følger med. På nogle områder vil det være nødvendigt at indføre skrappere regler, hvis man vil have garanti for giftfrihed – og det sker kun, hvis vi som forbrugere efterspørger det. Bliv klogere på fordele, ulemper og alternativer, så du har mulighed for at gå et skridt videre end Ø-mærket.

Hemisync er særlige lyduniverser, som kan bruges til at skabe ro i sindet – eller få mere energi. I uge 8 får du to nye af slagsen, som Anette selv bruger meget i dagligdagen. Skal du hurtigt i gang om morgenen, så prøv en virtuel kaffe – Anette hører den ofte som det første, når hun går i gang med dagens arbejde.

Og så har vi en ekstra bonus her i uge 8, affødt af et spørgsmål i fb-gruppen om knogleskørhed. Jane Borlev har taget tråden op og fortæller sin egen historie om, hvordan hun sagde nej til medicin og besluttede sig for at sætte ind mod sin knogleskørhed med udelukkende naturlige midler.

Vi kommer hele vejen rundt, også i denne uge, hvor vi bl.a. dykker ned i fedtstoffer, androgener, candida – og selvdyrk!

På kostsiden handler det om at kende forskel på det gode fedt og det knap så gode, og så er der hjælp til at komme videre med den personlige kostplan. I opskriftsbogen, del 2, er der fokus på middagsmaden med bl.a. kyllingedeller uden gluten.

I emnet hormoner er vi nået til androgenerne, og Anette fortæller også om, hvordan en overvægt af candida i tarmfloraen kan give problemer i forhold til hormonerne. Skal candida udsultes med en striks kostomlægning – eller findes der andre og bedre metoder?

Helle Læssøe guider dig i en mindfulness-øvelse, “Kom til stede” – og så er der også denne gang en bonus: E-bogen “Selvdyrk – godt grønt, der kan gro overalt.” Anette har sammensat en bog med sine erfaringer om at dyrke grøntsager selv, og der er tips til både inde og ude, til altaner, haver og vindueskarme. Det er bare med at gå i gang og se naturen gro til gavn og glæde for både krop og sind.

I uge 10 handler det i høj grad om tøj. Ligesom man kan tale om “makeup-junglen” er det heller ikke for meget sagt, at når det gælder giftfri livsstil, så befinder man sig i en “tøj-jungle”. Det er nemlig et område, som på mange måder er ureguleret, og hvor man selv må sætte sig ind i tingene, hvis man vil træffe de sunde valg. Jane Borlev gør dig klogere på, hvad du har i klædeskabet og i soveværelset – og Anette Paulin giver dig indsigt i de forskellige typer af naturlige, syntetiske og semi-syntetiske stoffer samt tips til, hvor du kan købe tøj uden skadelig kemi.

Når det gælder hormoner, fortsætter Anette med androgenerne – hvad er symptomerne, og hvad kan man gøre ved dem? Hun fortæller også om, hvad man kan bruge en NHT-vejleder til.

“Hovedstand” – det vil sige: At stå på hovedet – er en meget afstressende og sundhedsfremmende yoga-stilling. Problemet er, at det kan tage flere år at mestre kunsten. Helle viser dig, hvordan du kan springe de mange års træning over ved hjælp af et lille redskab.

På kostområdet går Iben Foxby et skridt videre med din personlige kostplan – og du får opskrifter på sunde desserter, kager og drikke. Der er en masse lækkerier, som vil gennemhulle myten om, at det skulle være kedeligt at spise sundt. Hvad med f.eks. “bagte frugter i marcipan” eller “peanutbutter cookies”? Mums!

Børnenes verden er fokus for hormon-området i denne uge, hvor Anette fortæller om de udfordringer, man står over for i dag, når det handler om at sikre et sundt og giftfrit liv for vores børn – og hvordan man bedst sikrer deres fremtid.

Helle Læssøe guider dig i en udforskning af, hvor dine stress-områder befinder sig. Vi ved fra kontrolcirklen, at der er ting, vi ikke har indflydelse på her og nu, men vi kan genvinde evnen til at komme i flow ved at se på vores eget indre – hvilke overbevisninger har vi med os, og hvad kan vi gøre for at ændre dem?

Vitaminer og mineraler – hvor meget har vi brug for, og hvad betyder de for vores krop? Iben Foxby tager fat på et stort og omstridt emne, der også handler om, hvem der reelt har brug for kosttilskud, og hvad forskningen siger om det.

Anette præsenterer også en række EFT-øvelser og HemiSync, som kan bidrage til ro i sindet, både når man står op og går i seng, når man arbejder – og når man bare vil slappe helt af.

Anette tager fat på problemerne omkring stofskiftet – hvad er stofskiftet egentlig, og hvad er symptomerne, hvis der er noget galt med det? Vi tager også et kig på udvalgte fremmedøstrogener, som man skal være særlig opmærksom på.

Iben fortsætter på kostsiden med en oversigt over vitaminer og mineraler – den kan bruges som opslagsværk og indeholder en masse viden om hvert enkelt vitamin og mineral. Du får også en “Test-dig-selv”, der kan gøre dig klogere på, om du mangler vitaminer og mineraler.

I giftfri livsstil viser Jane Borlev, hvordan du kan lave din egen tandpasta. Den er uden fluor, og vi har taget et kig på forskningen for at se, om vi egentlig har brug for fluor i tandpasta. Der er mange modstridende budskaber om det, så vi ser på nogle fakta: Hvad er effekten af fluor egentlig – og hvor giftigt er det?

Jens-Ole Paulin er uddannet NLP Master Practitioner, og i “Fri for stress” introducerer han et forløb med guidede meditationer, skabt ud fra NLP-principperne, som kan hjælpe dig til at finde tilbage til glæden og skabe de forandringer, du har brug for i dit liv – og Anette guider dig gennem en øvelse, der kan give dig ro til at meditere.

Hovedpinepiller og andre smertestillende midler indeholder typisk hormonforstyrrende stoffer. Anette giver dig en oversigt over naturlige midler, som du kan bruge i stedet, og som har dokumenteret smertestillende virkning, ofte mere effektiv end medicin. Hun viser også en EFT-øvelse mod smerter.

I uge 13 går Anette også i dybden med stofskiftet – hvilke stoffer er særlig vigtige at undgå, og hvorfor er det ikke nok at få målt TSH hos lægen? Du får den viden, som gør dig i stand til at forstå målingerne.

I uge 13 tester vi også din hormonbalance ud fra symptomskemaet i uge 1. Du vil få indsigt i, hvad du eventuelt mangler af de vigtigste hormoner.

I kostafdelingen fortæller Iben, hvorfor hun sjældent har mængdeangivelser i sine opskrifter. Det handler om at vide, hvornår man er mæt. Og så viser hun, hvordan man laver en lækker lagkage med bær.

Jane gennemgår potter og pander og giver tips til køkkengrej i “Giftfri livsstil” – og i “Fri for stress” får du en guidet meditation, der vil styrke din evne til at sætte de grænser, du har brug for.

Flere og flere skadelige stoffer bliver opdaget i vores drikkevand, og selv når de er under grænseværdierne bidrager de til “cocktail-effekten”, hvor mange forskellige stoffer efterhånden hober sig op og påvirker vores krop i hverdagen. Jane giver tips til rent drikkevand og vandrensning, både i hanerne og i hele huset.

Anette viser, hvordan man kan sætte effektivt ind mod stofskifteproblemer ved hjælp af en række naturlige midler med dokumenteret virkning. Hun ser også på prævention – hvordan p-piller påvirker hormonbalancen, og hvilke muligheder man kan sætte i stedet.

I “Fri for stress” får du lejlighed til at gå ind i inspirationen og udfolde dit kreative potentiale – en guidet meditation, som du altid kan vende tilbage til, når du har brug for at befri din skaberkraft!

Anette fortæller om overspringshandlinger og hvordan vi håndterer dem – og så har vi en quiz, som kan bruges til at genopfriske, hvad du har lært. Quizzen skal desuden tages, hvis du ønsker kursusbevis, f.eks. til brug for RAB-point.

Har du spørgsmål, der ikke er besvaret?

Så er du velkommen til at skrive til Christina på center@nht.dk. Christina har selv taget kurset “Kend dine hormoner” og fortæller meget gerne om det!