fbpx

Forskning: Zink-tilskud til ældre giver færre infektioner

Flere forsøg med zink til ældre har vist forbedring af immunforsvaret og færre tilfælde af lungebetændelse og andre infektioner.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Forskningen har vist, at mange ældre mangler zink – i et studie viste det sig for eksempel at 30% af de ældre på et plejehjem manglede zink, og at de der manglede zink havde større risiko for at få lungebetændelse.
Der har derfor været flere forsøg med tilskud af zink til ældre, som har vist forbedring af immunforsvaret og færre tilfælde af lungebetændelse og andre infektioner.
I et forsøg blev der givet 45 mg zinkgluconat til ældre – mellem 55 og 87 – i et år. Der var 50 deltagere, og halvdelen fik zink, den anden halvdel fik placebo. Undervejs og tilsidst målte man forskellige inflammatoriske cytokiner og T-celler, og man holdt øje med, hvor mange infektioner deltagerne fik. Resultatet var, at forekomsten af infektioner var signifikant lavere hos de, der fik zink, og samtidig var inflammatoriske cytokiner som TNF alpha og tegn på oxidativt stress væsentlig lavere.
45 mg zink om dagen lyder af ganske meget, men der har været forsøg med 30 mg, hvor de der havde en stor zinkmangel ikke fik nok gavn af tilskuddet, deres zinkmangel blev ikke afhjulpet – men zinktilskud på 30 mg styrkede også immunforsvaret og forbedrede T-cellernes antal og funktion. Og så har der været forsøg med meget høje doser zink – mellem 100 og 300 mg om dagen i op til 3 år til mennesker, der havde en eksisterende leversygdom. Dette forsøg viste, at zink også i så høje doser tåles godt – der var ingen bivirkninger – og at zink styrker leveren: de der fik meget høje doser fik ikke forværringer af deres sygdom, sådan som det normalt sker, og som det også skete for dem i kontrolgruppen, som ikke fik zink.
Zink har altså en gavnlig virkning på immunforsvaret og på leveren, og der kan – i visse situationer i hvert fald – være brug for mere zink end den normale anbefalede daglige dosis.

Denne artikel beskriver enkeltstående forskningsresultater og skal ikke ses som en generel anbefaling af det omtalte stof. Konklusioner om gavnlighed og virkning er forskernes egne.

Kilder:
Forsøget, hvor der blev givet 45 mg i 12 måneder:
Zinc supplementation decreases incidence of infections in the elderly: effect of zinc on generation of cytokines and oxidative stress

Om zink, immunforsvaret og aldring generelt:
The immune system and the impact of zinc during aging

Zinc and the Altered Immune System in the Elderly

Forsøget, der viste at zink forbedrer leverfunktionen
Long-Term Zinc Supplementation Improves Liver Function and Decreases the Risk of Developing Hepatocellular Carcinoma

Forsøget, der viste at 30 mg zink ikke var nok for alle, men det forbedrede immunforsvaret
Effect of zinc supplementation on serum zinc concentration and T cell proliferation in nursing home elderly: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial

Del på

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Følg Anette på

Mere om emnet:

C-vitamin kan hjælpe diabetes-patienter

Et randomiseret, placebo-kontrolleret studie har vist, at 2×500 mg C-vitamin kan sænke blodsukker-stigningen med 36% hos diabetes2-patienter. Men hvis du vil vente, indtil din læge anbefaler det, får du næppe gavn af det i dette liv…

C-vitamin kan hjælpe på fertiliteten

For lav produktion af progesteron efter ægløsningen kan bidrage til PMS og også gøre det svært at blive gravid og gennemføre en graviditet. C-vitamin kan være en hjælp.

Hormoner har brug for vitaminer

Hormonerne er afhængige af en lang række vitaminer og mineraler. Uden dem kan de slet ikke dannes – og uden dem kan kroppen ikke udføre de vigtige ordrer, som hormonerne giver til cellerne.

Mere fra Anette's blog

Bli'r du fed af din make-up?

Har du svært ved at tabe dig? Så er der grund til at tage et ekstra kig på din make-up. Kosmetik og plejeprodukter indeholder nemlig ofte hormonforstyrrende stoffer i form af fremmed-østrogener, som får kroppen til at holde på fedtvævet. Anette guider dig gennem kosmetik-junglen i denne video.

Og så er der kaffe …

”I tiden før revolutionen i Frankrig var det kutyme at tage et dagligt lavement efter middagen.”
Ralph Moss, medicinsk forfatter og forsker


Motion er godt – men ikke for meget!

Moderat motion er godt for hormonbalancen. Det kan sænke et for højt cortisolniveau, og det fremmer produktionen af progesteron og testosteron. Men hvad er moderat motion?

– et magasin om
naturlig sundhed
Få vores nyhedsbrev

VI HJÆLPER KVINDER TIL AT HJÆLPE SIG SELV

Seneste artikler

© Center for Naturlig Hormonterapi

webisde fra ❤

Nyt om naturlig hormonterapi

Få sidste nyt!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få nyt om forskningen, gode tilbud – og tips til en sund hormonbalance.