fbpx

Græsk Horta – blancheret bladgrønt

En lækker og sund grøn anretning
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

I gamle dage i Grækenland var Horta en ret på menukortet på næsten alle restauranter og tavernaer, men det blev oversat til ”Boiled greens”, kogt grønt, og det var ikke noget, der lød særlig tillokkende for turisterne, så de bestilte det ikke. Derfor er det nu udgået de fleste steder, og det er faktisk synd. Horta er nemlig en lækker lille grøn anretning, som er meget egnet som forret eller tilbehør til de fleste andre retter med eller uden kød. “Horta” betyder bogstaveligt ukrudt (eller mere romantisk “vildt bjerggrønt”), og på græsk hedder en vegetar ”hortofagos” – ordret oversat en ukrudtsspiser.

Så Horta er på græsk en samlebetegnelse for forskellige vilde urter, som bliver brugt meget i græsk madlavning. De findes ikke i Danmark, men man kan lave noget tilsvarende ved at bruge f.eks. spinat eller bladbeder. Du kan også bruge – eller blande med – andre typer bladgrønt: ”ukrudt” som spæde mælkebøtteblade eller skvalderkålsblade, krydderurter som bredbladet persille, basilikum eller brøndkarse eller andre spiselige blade som portulak, cikorie, amarant eller rødbedeblade. Der er mange muligheder, når man laver Horta, og derfor er der ofte også forskel på, hvordan det laves på forskellige tavernaer. Prøv dig frem og find din helt egen blanding, som du bedst kan lide!

Mange af urterne er mere bitre end spinat og bladbede, så sammensætningen vil afhænge af, hvor bitter du ønsker at retten skal være. Her er en basis-opskrift på en helt enkel servering, som man ofte får den på græske tavernaer, der stadig har det traditionelle græske køkken!

Ingredienser – til 2 personer:

300 g frisk spinat eller bladbeder (og eller andre blade)

vand

2 spsk olivenolie

lidt salt

citronsaft af en kvart eller en halv citron

Vær opmærksom på, at det ser ud som rigtig meget, når man kommer bladene i gryden, men de bliver til nærmest ingenting, når de er kogt!

Skyl bladene grundigt. Hvis de er store, skæres/rives de i mindre stykker, inden de kommes i en gryde med kogende vand. Lad dem koge i ca. 5-7 minutter afhængig af, hvor store bladene er – de skal være møre og bløde. Hæld dem op i en sigte og pres vandet fra.

Hæld olivenolie og citronsaft over, drys salt på og vend rundt. Læg evt. ekstra citron ved, så man kan smage til med mere citron selv. Server lunken eller ved stuetemperatur.

Tip: Du kan lægge noget feta på toppen – det gør man også ofte i Grækenland. Enten en hel skive, som hver så kan skære bidder af, eller du kan lægge fetastykker fordelt rundt på tallerkenen. Det passer rigtig godt til!

Del på

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Følg Anette på

Mere om emnet:

Salt-mandler – en lækker, økologisk snack

Salt-mandler er populære som en lille snack eller et mellemmåltid – lav dine egne af økologiske råvarer – så ved du, hvad der er i, og så kan du give dem det lille pift, som gør dem ekstra lækre!

Mere fra Anette's blog

Motion er godt – men ikke for meget!

Moderat motion er godt for hormonbalancen. Det kan sænke et for højt cortisolniveau, og det fremmer produktionen af progesteron og testosteron. Men hvad er moderat motion?

C-vitamin kan hjælpe på fertiliteten

For lav produktion af progesteron efter ægløsningen kan bidrage til PMS og også gøre det svært at blive gravid og gennemføre en graviditet. C-vitamin kan være en hjælp.

– et magasin om
naturlig sundhed
Få vores nyhedsbrev

VI HJÆLPER KVINDER TIL AT HJÆLPE SIG SELV

Seneste artikler

C-vitamin kan hjælpe diabetes-patienter

Et randomiseret, placebo-kontrolleret studie har vist, at 2×500 mg C-vitamin kan sænke blodsukker-stigningen med 36% hos diabetes2-patienter. Men hvis du vil vente, indtil din læge anbefaler det, får du næppe gavn af det i dette liv…

Læs mere »

Der er ikke evidens for, at noget af det, der omtales på nht.dk, kan beskytte mod coronavirus.

© Center for Naturlig Hormonterapi

webisde fra ❤

Nyt om naturlig hormonterapi

Få sidste nyt!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få nyt om forskningen, gode tilbud – og tips til en sund hormonbalance.