fbpx

The Hormone Cure (Hormonkuren)

The Hormone Cure (Hormonkuren) af Sara Gottfried - Boganmeldelse
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

af Sara Gottfried

Boganmeldelse

Sara Gottfried er en amerikansk læge, som oplevede, at de løsninger, det konventionelle sundhedssystem tilbød, ikke var nok. Hun var på det tidspunkt i 30’erne – interessant nok den fase i livet, hvor progesteron hos mange kvinder begynder at falde – hun var stresset, overvægtig, led af PMS, humørsvingninger, ustabilt blodsukker, inflammation og smerter i leddene.

Hun gik til lægen, og her fik hun – som så mange andre – tilbudt antidepressiv medicin, smertestillende midler og p-piller. Det føltes ikke rigtigt for hende, og derfor begyndte hun at se sig om efter andre muligheder. Det førte hende på sporet af naturlige alternativer, som hun beskriver i bogen The Hormone Cure (Hormonkuren), som udkom første gang i 2013.

Det er der kommet et helt imperium ud af, hvor hun sælger bøger, online-kurser, kosttilskud, chokoladebarer, måltidserstatninger, proteinshakes og meget mere.

Hormonkuren henvender sig til kvinder i alle aldre og begynder med en række spørgeskemaer, hvor man kan blive klogere på, hvilke ubalancer man selv lider af, og det er måske bogens mest brugbare afsnit. Ved at besvare de mange udførlige spørgsmål får du et fingerpeg om eventuelle ubalancer, når det gælder cortisol (stresshormonet), progesteron, androgener, stofskiftehormoner – og østrogen. (Med ”østrogen” mener hun reelt ”østradiol”, da østriol ikke spiller nogen rolle i bogen, og det er en af de ting, der desværre svækker den alvorligt.)

Læs også: Symptomer på hormonelle ubalancer

Hver kategori af symptomer har derefter et afsnit i bogen, hvor Sara Gottfried går mere i detaljer med, hvad man kan gøre ved den pågældende ubalance, først og fremmest med livsstilsændringer, stresshåndtering, vitaminer, mineraler og urter.

Det er råd som: Begræns alkohol. Hold op med koffein. Spis noget chokolade. Få massage en gang om ugen. Praktisér chanting. Almindelige, fornuftige råd, som næppe mange kan være uenige i, men som nok heller ikke er til meget hjælp for kvinder, der virkelig har problemer og store hormonelle ubalancer. Mange i den situation har i praksis ikke overskud til at indføre store livsstilsændringer som det første – for ikke at tale om at skulle holde fast ved dem.

Så går det bedre med afsnittene om urter. Her er Sarah Gottfried tydeligvis på hjemmebane, og det er ganske velunderbygget med mange videnskabelige kilder. Kanel nævner hun f.eks. som et naturligt middel mod insulinresistens – og så giver hun henvisning til studiet, så man selv kan kigge på det og få en chance for at vurdere, i hvor høj grad det er underbygget af forskning. Med urterne føler man sig i godt selskab, og der er mange nyttige tips, som man ikke lige kan hente i damebladene.

Man kunne derfor også forvente, at bogens afsnit om hormoner ville fortsætte i samme velunderbyggede stil, men det er desværre ikke tilfældet. Her er der langt mellem de videnskabelige henvisninger, og selv om Sara Gottfried ikke mangler noget på sit CV, når det gælder uddannelse, så har hun ikke sat sig ordentligt ind i forskningen, når det gælder hormoner. Det betyder, at hun ind imellem får fremført luftige hypoteser, som om de var videnskabelige fakta. Som hun skriver i kapitel 5:

“Hos visse kvinder med PMS ændrer progesteron efter ægløsning GABA-receptoren, så den ikke længere er i stand til at reagere på progesteron og andre neurosteroider. Dette skaber en form for “progesteronresistens”, fordi neurosteroid-receptoren ikke reagerer.”

Ifølge Gottfried betyder denne “resistens”, at disse kvinder får PMS af deres eget kønshormon i anden del af cyklus. Der er ingen kilder til denne teori, og det er uheldigt. For det er en alvorlig konsekvens, og derfor burde den være solidt underbygget.

Gottfried afrunder endda det triste budskab med at sige:

”Desværre forstår vi ikke fuldt ud, hvorfor nogle kvinder har mere progesteronresistens end andre.”

Og dermed har hun efterladt en stor gruppe kvinder i et tomrum, hvor deres PMS skabes af det progesteron, de selv producerer efter ægløsningen – og hvis de prøver at tage progesteron for at udbedre en mangel, så vil de – i modsætning til andre kvinder – kun få det endnu værre. Og ”ingen kender årsagen.”

Her må man bare sige, at forskningen har godt nyt til disse kvinder.

Hvad der er påvist i mange studier, er en entydig sammenhæng mellem PMS og mangel på progesteron. 1) 2) 3) Det underbygges af den forskning, som viser, at progesteron – og dets metabolit allopregnanolon – entydigt stimulerer GABA-receptoren. 4) Dokumentationen er så omfattende, at allopregnanolon nu er blevet godkendt af FDA til behandling af fødselsdepression, som det første middel nogensinde, på grund af allopregnanolons positive virkning på GABA-receptorerne. 5) 6) 7)
Ingen af disse omfattende forsøg har konstateret den negative effekt på GABA-receptoren, som Sara Gottfried beskriver. Den må siges at være en myte, der ikke har bund i virkeligheden.

Hvad der også er påvist i mange solide studier er en årsag til progesteron-resistens – nemlig de hormonforstyrrende stoffer. Særligt dioxiner og PCB’er blokerer for progesteron-receptorerne, så de ikke tager imod progesteron – og det kan man jo heldigvis gøre noget ved. Viden er magt – og her har vi desværre et eksempel på, at manglende videnskabelig indsigt gør en gruppe kvinder unødigt magtesløse.

Læs også: Progesteron-resistens – hvad er fakta?

Galt går det som sagt også, når det kommer til østrogenerne. Der bliver ikke skelnet imellem dem. Her handler det udelukkende om østradiol, som det også gør i den konventionelle behandling, og det kaldes konsekvent ”østrogen”:

”Østrogen er det hormon, der mest definerer dig som kvinde,” lyder det – som et ekko af bogen ”Feminine Forever” fra 1960, der fik østrogen-begejstringen til at flamme op i hele den vestlige verden. Men der er nu engang ikke noget hormon, der hedder østrogen. Det er en gruppebetegnelse, der blandt andet omfatter østradiol og østriol, og det er vigtigt at skelne, for de har vidt forskellig virkning.

”Udvendigt giver østrogen dig hofter og bryster,” skriver hun. Nej, det er ikke østrogen. Det er østradiol, der har den virkning – østriol giver ikke kvindelige former.

Det eneste sted, hvor tilskud af østriol nævnes som mulighed, er ved tørre slimhinder i skeden. Al viden om østriol er i øvrigt fraværende, og det er ærgerligt, for så får kvinder ikke nogen valgmuligheder, hvis de mangler østrogen – og østriol vil i de fleste tilfælde være et bedre valg. I modsætning til østradiol har det i videnskabelige forsøg været givet i op til 10 år uden øget kræftrisiko, og mens østradiol øger risikoen for blodpropper, har østriol vist sig at beskytte mod blodpropper.

Læs også: De tre østrogener – den dovne, den farlige og den flittige

Sara Gottfried skrev sin bog på samme tid, som vi skrev ”Naturlig hormonterapi,” så det er jo ikke, fordi den forskning ikke var tilgængelig – tværtimod. Vi beskriver over 30 års forskning i østriol, som også var til rådighed for Sara Gottfried.

Sara Gottfried ønsker at tilbyde løsninger, som det konventionelle system ikke tilbyder. Men det virker, som om hun alligevel ikke helt har formået at frigøre sig fra dette system, måske netop fordi hun som uddannet læge selv er et produkt af det. Hun er klar over, at naturligt progesteron, magen til kvindens eget progesteron, skal vælges i stedet for de patenterede progestiner, som har ganske andre virkninger – og bivirkninger – og her er hun et skridt foran de almindelige læger, der generelt stadig ikke har lært at skelne imellem dem. Men på vigtige områder har hun ikke sat sig nok ind i netop den forskning, som viser bedre muligheder, end man kan præstere i det konventionelle system, og det svækker hendes “hormonkur”, så den reelt kun vil være brugbar for kvinder, der har mindre ubalancer og ikke lider af noget særligt. Bogen fungerer udmærket, hvis man interesserer sig for urter og andre kosttilskud – og hvis man så også vil være klogere på de hormonelle sammenhænge, kan man passende supplere med ”Naturlig hormonterapi – opgør med østrogenmyten”, for det opgør får Sara Gottfried ikke taget i ”The Hormone Cure.”

Sara Gottfried har også skrevet bøgerne:
Younger, The Hormone Reset Diet og Brain Body Diet.

Kilder

1 Anxiety Sensitivity, the Menstrual Cycle, and Panic Disorder: A Putative Neuroendocrine and Psychological Interaction
Nillni YI et al, Clin Psychol Rev. 2011

2. Relationship between symptom severity and steroid variation in women with premenstrual syndrome: study on serum pregnenolone, pregnenolone sulfate, 5 alpha-pregnane-3,20-dione and 3 alpha-hydroxy-5 alpha-pregnan-20-one
Wang M et al,J Clin Endocrinol Metab. 1996
“No significant difference was found between PMS patients and controls in average serum concentrations of Pe, PS, 5 alpha-DHP, 5 alpha-THP, and LH during the luteal phase, whereas a significantly higher level of E2 and a lower level of P were observed in PMS patients.”

3. Progesterone metabolite allopregnanolone in women with premenstrual syndrome
Rapkin AJ et al, Obstet Gynecol. 1997
“Subjects with PMS manifested lower levels of the anxiolytic metabolite allopregnanolone in the luteal phase when compared with controls. Diminished concentrations of allopregnanolone in women with PMS may lead to an inability to enhance gamma aminobutyric acid-mediated inhibition during states of altered central nervous system excitability, such as ovulation or physiologic or psychological stress.”

4. Allopregnanolone concentrations and premenstrual syndrome
Monteleone P et al, Eur J Endocrinol. 2000

“Conclusions: Diminished concentrations of allopregnanolone and progesterone, its precursor, and a blunted response to the GnRH test lead us to hypothesise that patients with PMS may suffer from an inadequate production of ovarian neuroactive steroids, especially in the luteal phase. This would lead to an impaired anxiolytic GABA(A)-mediated response in stressful physiological and psychological conditions, and may in part explain various psychoneuroendocrine symptoms that arise during PMS.”

5. Allopregnanolone-based treatments for postpartum depression: Why/how do they work?
Walton et al, Neurobiol Stress. 2019

6. FDA approves first treatment for post-partum depression

7. https://en.wikipedia.org/wiki/Allopregnanolone

Del på

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Følg Anette på

Mere om emnet:

Hvad gør en læge, der selv får en alvorlig sygdom?

Hvad gør en læge, der selv får en alvorlig diagnose? Han begynder at interessere sig for den uafhængige forskning – den forskning, han ikke har lært om på lægestudiet – fordi det nu er hans eget liv, det drejer sig om.

Mere fra Anette's blog

Bli'r du fed af din make-up?

Har du svært ved at tabe dig? Så er der grund til at tage et ekstra kig på din make-up. Kosmetik og plejeprodukter indeholder nemlig ofte hormonforstyrrende stoffer i form af fremmed-østrogener, som får kroppen til at holde på fedtvævet. Anette guider dig gennem kosmetik-junglen i denne video.

Og så er der kaffe …

”I tiden før revolutionen i Frankrig var det kutyme at tage et dagligt lavement efter middagen.”
Ralph Moss, medicinsk forfatter og forsker


Motion er godt – men ikke for meget!

Moderat motion er godt for hormonbalancen. Det kan sænke et for højt cortisolniveau, og det fremmer produktionen af progesteron og testosteron. Men hvad er moderat motion?

– et magasin om
naturlig sundhed
Få vores nyhedsbrev

VI HJÆLPER KVINDER TIL AT HJÆLPE SIG SELV

Seneste artikler

© Center for Naturlig Hormonterapi

webisde fra ❤

Nyt om naturlig hormonterapi

Få sidste nyt!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få nyt om forskningen, gode tilbud – og tips til en sund hormonbalance.